‹ Tillbaka

Fantasibloggen: del 3

Hur fungerar fantasin egentligen? Improvisationsstudion och Martin Geijer djupdyker i kreativitetens mysterier i en bloggserie i åtta delar.

Känner du igen dig i detta?

– Vad trögt det går, jag kan inte skriva längre.
– Ingen kommer fatta det här.
– Åh, vad svårt det här är, jag måste gå en kurs.
– Gud vad illa det låter, borde sluta spela.
– Vilka plattityder, jag skäms.
– Jag kommer inte hinna.
– Usch vad det här känns svårt.

Om du nickar igenkännande till något av detta, är du inte ensam. Kreativa processer kan vara svåra och fulla av självcensur och tvivel. Ni som har följt bloggen tidigare vet att jag har börjat introducera något jag kallar “fantasins spelregler” – ett förenklat sätt att göra fantasins processer mer förståeliga och användbara.

En av de viktigaste spelreglerna handlar om relationen mellan kreatören och redaktören inom dig. Låt oss fördjupa oss i detta och se hur vi kan skapa ett bättre samspel mellan dessa två krafter.

Kreatören och redaktören: Två sidor av samma mynt

Kreatören är den fria, lekfulla och gränslösa delen av dig. Det är kreatören som kommer på idéer, utforskar utan rädsla och experimenterar med allt från bilder och ord till musik och känslor. Det är lite som att lyssna till ett inre orakel som kommunicerar i gåtor och förnimmelser. Ofta är det som kommer fram otydligt, abstrakt och rått – men det är precis så det ska vara.

Redaktören, å andra sidan, är strukturens och ordningens mästare. Redaktören är den som tar det kreatören har producerat och hittar mönster, städar upp och gör klart. Det är redaktören som klipper bort det överflödiga, får saker att hänga ihop och gör att ditt arbete kan nå sin publik.

Problemet är att vi ofta blandar ihop dessa två faser, vilket leder till att vi censurerar oss själva. Istället för att låta kreatören leka fritt, låter vi redaktören kliva in för tidigt och dömer det som är under utveckling. Resultatet blir frustration, självförakt och blockering.

För att undvika denna konflikt kan vi tänka oss den kreativa processen som ett flöde, där varje fas får ta sin tid:

1. Fantasi/Kreativitet: Allt börjar högst upp med din kreativa energi. Detta är källan till idéerna. Längst ner ligger en avsikt, en produkt du vill komma till.

2. Teknik: För att kunna uttrycka din kreativitet behöver du en teknik – som att skriva, måla, spela ett instrument eller skapa digitalt.

3. Kreatör: Kreatören går först och arbetar fritt utan begränsningar. Här handlar det om att skapa utan att bedöma.

4. Redaktör: När kreatören är klar, tar redaktören över och strukturerar det som skapats. Det är här ordning skapas.

5. Resultat: Till sist har vi en produkt – något som är färdigt att dela med världen.

Författaren P O Enqvist beskrev sin arbetsprocess på ett elegant sätt: »På morgonen läser jag först igenom vad jag skrev igår, ändrar och stryker. Sen fortsätter jag skriva.« Hans metod illustrerar hur kreatören och redaktören turas om att arbeta, snarare än att konkurrera om samma utrymme.

Lektion 3: Skilj på kreatören och redaktören

Att lära sig skilja på dessa två roller är en av nycklarna till att frigöra din kreativitet. Låt kreatören skapa först och vänta med att låta redaktören kliva in tills det är dags att bearbeta det som kommit fram. Detta låter enkelt och men det ett stort problem för många när självcensuren går in för tidigt och börjar ha åsikter. Det stör den kreativa processen med den meningslösa frågan: »Är det här verkligen bra?«. Att skilja processerna åt kräver övning och medvetenhet tills du en dag låter penna eller penseln (eller Excel) bara få jobba färdigt.

Konflikten mellan den egensinniga fria fantasin och den exekutiva makten – i samhället och inom oss – är evig.  Som författaren Susan Sontag sa: »Tolkningen är intellektets hämnd på konsten.« Kanske ligger det något i detta som är värt att fundera över. När vi tillåter redaktören att dominera för tidigt, kan vi missa den magi som bara kan uppstå när vi låter fantasin flyga fritt. Både när vi skapar själva eller tar till oss vad andra hittar på.

Så ta med dig detta: låt kreatören inom dig leka först. Sedan, när tiden är mogen, släpp fram redaktören för att göra ditt arbete fulländat.

I nästa kapitel ska jag prata om vikten av att skapa i en box och inte hoppa ur den för tidigt.

Martin Geijer

Martin Geijer är konstnärlig ledare för Improvisationsstudion, regissör och teaterpedagog. Dessutom utbildar han regelbundet ledare av alla möjliga slag. Den här texten är en utveckling av idéer och principer han arbetar utifrån på sina ledarskapsutbildningar.

Dela den här artikeln med någon på...

‹ Föregående artikel

Fantasibloggen: del 2 – att lyssna

Nästa artikel ›

Fantasibloggen: del 4
Artikel tillagd till varukorg.
0 artiklar - kr