‹ Tillbaka

Fantasibloggen: del 4

Hur fungerar fantasin egentligen? Var kommer alla idéer ifrån? Improvisationsstudion och Martin Geijer djupdyker i fantasins och kreativitetens spelregler i en serie för Impromagasinet i åtta delar.

Att tänka innanför boxen

Det finns en seglivad uppfattning om att man i konstnärligt och kreativt arbete måste tänka helt fritt och obundet, “utanför boxen”. Det låter kanske spännande och förföriskt, men ofta är det faktiskt tvärtom – även om resultatet kan verka spejsat och galet. Fantasin går helt enkelt inte igång på öppna frågor och svävande formuleringar. Ju tydligare frågor du ställer till dig själv, desto bättre svar får du.

Exempel:

Om du ber fantasin om följande uppdrag: hitta på en rolig fest! kommer du sannolikt inte att få något spontant svar. Frågan är för vag och saknar kopplingar till tidigare erfarenheter. Är du van att bearbeta idéer kan svaret kanske komma långt senare, när fantasin ändå försöker knäcka nöten.

En bättre fråga hade varit: hitta på aktiviteter jag gillar på en fest!. Då kanske du tänker på maskerad, vilket leder till ett pirattema, som leder till en strandbar, som leder till romdrinkar, sedan en jiggtävling, skattjakt och så vidare. Steg för steg har du byggt en “box” för en förhoppningsvis rolig fest.

Den här förmågan – att bryta ner komplexa problem i mindre delar – är något vi alla har erfarenhet av.

Lektion nummer 4: Håll dig innanför boxen

Låt oss stanna vid den berömda boxen ett tag och prata om vikten av att bygga ramarna, alltså själva boxen, innan du påbörjar en skapande process eller problemlösning. Boxen beskriver ditt handlingsutrymme – där idéer ska födas och utvecklas.

När du vill skapa något nytt, exempelvis en produkt, organisation, skulptur eller föreställning, måste du först identifiera vad du har att arbeta med. Resurser, tidsramar, budget, metoder – alla dessa faktorer utgör byggstenarna för din box. De kan både vara tillgångar och hinder.

Här gör många, inklusive jag själv, misstaget att kasta sig in i den kreativa processen utan att först bygga klart lådan som ska fyllas. Ett tips är att vänta med att släppa in kreatören (läs mer om kreatören/redaktören i blogginlägg 3) tills alla ramar är satta. Många reklambyråer vet detta och definierar alla förutsättningar med kunden innan kreatörerna får börja arbeta. Annars riskerar man att kreativiteten inte samspelar med helheten. Förmodligen det som hänt i en projektgrupp när du ibland ser reklamfilmer och kampanjer som är helt obegripliga och du tänker: vad handlade det här om?

När ska man hoppa ur boxen?

Det finns såklart situationer där man når vägs ände och måste börja om. Då är det dags att bygga en ny box och eliminera det som stod i vägen, samt lägga till nya faktorer för att komma vidare. Samtidigt är det ofta just begränsningarna som leder till lösningen, och detta bör övervägas innan du tar ett nytt grepp. Kreativitet som är banbrytande utmanar alltid den rådande ordningen. Att hoppa ur boxen kan vara att ifrågasätta normer och föreställningar, vilket också är viktigt. Det svåra är att avgöra om hindret är vägen eller om det är dags att slå in en ny adress i gps:en.

Ett annat sätt är det som Edward de Bono pratar om lateralt tänkande, att tänka på tvärs,  där du närmar dig problemlösning från nya och oväntade vinklar, snarare än att följa traditionella, logiska steg. Exempel: vad får man för fördelar om man landar en jumbojet uppochner? Jo, man ser landningsbanan bättre.

Så vad har vi lärt oss?

Nästa gång du står inför en kreativ utmaning, börja med att bygga din box. Definiera resurser, avgränsningar och mål. Först när boxen är tydlig och stabil kan du släppa loss fantasin och låta den göra det den är bäst på: skapa, utveckla och överraska.

Kreativitet är inte ett otyglat kaos utan snarare en process som blomstrar inom tydligt definierade ramar. Att tänka innanför boxen handlar om att ge fantasin verktyg att arbeta med – tydliga frågor, strukturer och kopplingar till tidigare erfarenheter.

Låter det tråkigt med strukturerad fantasi? Det är det inte. Kreativitet är hårt arbete och inte alltid inspirerat. Som Jan Guillou säger: “Jag arbetar inte med inspiration. Inspiration är för amatörer. Jag är proffs.”

Nästa gång i bloggen

I nästa inlägg kommer vi att prata om hur man hanterar den så kallade “kreativa blockeringen” och vilka metoder som kan hjälpa dig att komma vidare när du kör fast. Håll utkik!
 

Vi ses där ute – eller kanske där inne!

Martin Geijer

Martin Geijer är konstnärlig ledare för Improstudion, regissör och teaterpedagog. Dessutom utbildar han regelbundet ledare av alla möjliga slag. Den här texten är en utveckling av idéer och principer han arbetar utifrån på sina ledarskapsutbildningar.

Dela den här artikeln med någon på...

‹ Föregående artikel

Fantasibloggen: del 3
Artikel tillagd till varukorg.
0 artiklar - kr