Att leda, inspirera och slita hårt

12286077_10153225919166200_966259851_nAnders Fors jobbar som konstnärlig ledare för Gbgimpro där han även är kursledare och improvisatör. Under de senaste åren har han spelat i flera föreställningar på Impro Co i Stockholm och även jobbat med International Theatre och andra grupper i olika projekt. Anders är också anställd av Högskolan för scen och musik i Göteborg där han undervisar i konstnärlig gestaltning. Han syns ofta på festivaler runt om i världen och hoppas fortsätta med detta under en lång tid framöver.

 

Jag var i Tyskland på ett utbyte för proffesionella improvisatörer och fick frågan hur Gbgimpro gjort för att växa från 5 föreställningar och 2 kurser till ca 40-50 föreställningar och 30-40 kurser på blott 3 år. Det är en enorm ökning. Vad är hemlighet?  Hur har teatern gjort för att växa? Jag hade inget bra svar.

Jag vet att flera andra teatrar i Sverige har varit med om en liknade utveckling genom åren. Vad har ni för svar? Hur har impron vuxit och varför? Och hur kommer det sig att vissa grupper växer medan andra försvinner bort? Vad är hemligheten för en framgångsrik teater? Kommentera gärna!

Jag tror det behövs flera olika faktorer. Folk som är bra på marknadsföring, producentskap, ekonomi, en plats att vara på, folk som vill och har rätt förutsättningar för att utvecklas till professionella improvisatörer m m. Jag har inte varit delaktig i alla dessa områden, eftersom jag inte besitter den kunskapen. Men det finns tre saker jag varit delaktig i och är bra på: Ledarskap, inspiration och att slita hårt på golvet.

Ledarskap: En gemensam nämnare för grupper som växer är ofta att det finns ett tydligt ledarskap. Någon som tar ansvar för gruppens/ensemblens/teaterns riktning. Det är svårt när det finns många starka konstnärliga viljor och just därför behöver någon ha sista ordet. Oavsett om den som leder har mest erfarenhet eller ej, tipsar jag olika grupper att ändå tillsätta en ledare, särskilt i nyare grupper där alla kanske har samma erfarenhet. Välj någon som finner lust i att leda och lyssna på henom. Att alla leder tillsammans har av erfarenhet inte varit lika effektivt. Med tid kommer gruppen att gynnas av en konstnärlig ledare med erfarenhet av ledarskap och pedagogik. Men erfarenhet kommer med tiden och det finns utbildningar som kan hjälpa.

Inspiration: En grupp behöver en ledare med drömmar och visioner som kan fylla på energin. En som exempelvis gillar att läsa om impro, se andra föreställningar, möta andra improvisatörer m.m. Det hjälper gruppen att inte fastna i gamla vanor. Jag minns när jag var nybörjare utan större ledarskapserfarenhet, innan min högskoleutbildning, då jag tog över ledarskapet i en nybörjargrupp och “lurade” medlemmarna att om de bara gjorde övningarna skulle de bli några av de bästa i landet. Jag tror inte att de gick på det, men det hjälpte oss i gruppen att drömma och några av dem lever på improvisation idag. Inte för att jag gjorde bra övningar, i efterhand vet jag att många övningar var värdelösa, och inte heller tack vare mig såklart, men våra stora drömmar hjälpte oss.

Att slita hårt: Jag har alltid gillat att jobba hårt. Är det rep så är det rep. Ovan nämnda grupp fick erfara detta. Vi kunde repa 3-4 ggr i veckan. Glada naiva amatörer som slet som djur. Det räcker inte med att ses då och då utan en plan. Det gäller att öva aktivt mot ett mål. Ibland ser jag improvisatörer som skulle kunna gå hur långt som helst om de bara la ner mer tid på det, men alla kanske inte vill. Men vill man måste man ständigt öva för att växa konstnärligt.

Tipset jag kan ge till nyare grupper är att ha en ledare som ni lyssnar på, repa aktivt med ett tydligt mål, hitta inspiration, ha förebilder och dröm stort. Med tiden kommer erfarenheten och kom ihåg vikten av att skapa en ensemble med gemensam vision och en tro på sig själva. Då kan gruppen konstnärligt gå långt. Sen gäller det att ha tur som jag att ha andra runt om mig som kan allt annat…

_______________________________________________________________________________________________

förlagslogo

Bloggen om improvisationsteater
kommer till dig
med kärlek och omtanke
från Improvisationsstudion Förlag
redaktör: Sara Beer