Liten hjälpreda för normkreativ impro

Gunilla Edemo är teaterpedagog, dramaturg och journalist. Gick sin första improkurs i början av nittiotalet och har sedan dess återkommit till improvärlden med ojämna mellanrum. Har bland annat undervisat i storytelling och tillsammans med Lotta Björkman författat kursplaner för Stockholms Improvisationsteater.  Var under flera år verksam som dramaturg och verksamhetsutvecklare vid Riksteatern. I vår regisserar hon Improvisationsstudions nya föreställning »Hetero« som har premiär i mars 2017. (Från 29/1) Under några … ››

Tips när det låser sig på scen

Veronica Carlsten är skådespelare och improvisatör med 15 års erfarenhet av impro. Hon är med i IT’S huvudensemble och har spelat »Lost in Translation« sedan starten för 4 år sedan. Hon har undervisat i improvisationsteater de senaste 10 åren, men håller numera främst på med utbildningar för företag med impro som metod. Veronica är i startgroparna för ett nytt företag med kollegan Lisa Holmberg, som har lång erfarenhet inom HR, … ››

Om att ta betalt

Martin Geijer är en av de mest erfarna improvisatörerna i Sverige och har startat flera av de improvisationsteatrar som finns i Stockholm idag. Med sin långa erfarenhet är han idag också en av landets främsta pedagoger när det gäller improvisationsteater, kroppsspråk och kreativitet. Han är stundtals också en riktigt kul kille. Idag är han konstnärlig ledare för  Improvisationsstudion och driver Improvisationsstudion Förlag. Han är aktuell som regissör för Improvisationsstudions nya … ››

Tanterna från Chicago

Intervju med Susan Messing och Rachael Mason Trots att det redan gått några veckor är jag fortfarande lite mör efter mötet av Chicago-improvisatörerna Susan Messing och Rachael Mason på IMPROFEST i Göteborg. Där höll de flera workshops som inte verkade lämna någon oberörd och deras föreställning »The Boys« var en av festivalens höjdpunkter. »The Boys« är en orädd, genusmedveten samhällssatir och en virtuos lek med (amerikanska) stereotyper. Det blir en … ››

Pengarna och konsten

Peter Nordstrand är producent och konstnärlig ledare på Göteborgs improfestival. Han äger och driver också Scenkonstakademin och är delägare i Improbootcamp. Peter har spelat, skrivit, regisserat, översatt och producerat föreställningar sedan 80-talet. Peter har arbetat med bland andra Performing Arts School, Improverket, 2Lång, Gbgimpro, Improvisation & co, och Kulturakademin Trappan. Peter uppträder regelbundet utomlands, på senare tid med föreställningar i Tyskland, England, Irland, och Finland. Peters första möte med impro var 1988.   Det ser … ››

En teaterhistorisk blick på impro

IMPROVISATIONSTEATER Improvisation är ett brett begrepp som täcker pedagogiska metoder, arbetsmetoder i en konstnärlig process, som medel att undersöka situationer, karaktärer och relationer i ett repetitionsarbete, och som konstnärliga uttryck, en egen genre: improvisationsteater. En minsta gemensamma nämnare, ett embryo till definition, är att man låter det oförberedda styra, att skapande och återgivande sker samtidigt i ögonblicket, att improvisatörens fantasi, kreativitet, uppfinningsrikedom genast omsätts i uttryck. Letar man efter den … ››

När skrattar publiken?

Gästen i ett lifegame beskriver sin drömman. »En trygg, äldre man med skägg«. Jag går upp och spelar jultomten – publiken gapskrattar. Om jag skulle översätta skämtet till en skriven rutin och framföra det på en stand up-scen »Jag skulle vilja ha en äldre man med skägg. Alltså är min drömpartner jultomten« skulle publiken antagligen knappt dra på munnen »Tror hon att hon är rolig eller?« Varför? Det är ju … ››

Det börjar likna impro

Handlade en gammal byrå nyss på blocket, och gissa vad, när jag sätter ned den lite häftigt i hallen far det ut en låda som jag aldrig skulle ha hittat annars. I där ligger det några gulnade papper med den absolut lockande titeln: »Truth in the Telling: Procedure, Testimony, and the Work of Improvisation in Legal Narrative« Vem kan motstå? Okej, jag förstår att det är många som faktiskt kan … ››

Viola Spolin – the grandmother of all Improv

När jag började med impro i slutet på 90-talet var Keith Johnstone den guru som alla refererade till. Förmodligen för att hans på många sätt inspirerande bok Impro – improvisation och teater är en av de få böcker inom ämnet som är översatt till svenska men också för att han varit en hel del i Sverige. Sommaren 2007 fick jag, tillsammans Gunilla Edemo, uppdraget att skriva kursplanen till kursverksamheten för … ››

Improvärldens två giganter

Utifrån mina upplevelser och erfarenheter skulle jag, lite generaliserande, vilja påstå att improvisationsteatern i världen är uppdelad i två läger. De som följer Keith Johnstones lära eller de som följer Del Closes dito. Dessa två giganters betydelse för den moderna improvisationsteatern är enorm. Keith Johnstone skapade Teatersport och Del Close skapade en longform som heter Harold. Dessa båda herrars liv och gärning skulle kunna inspirera miljontals bloggar. Jag avstår från … ››

Artikel tillagd till varukorg.
0 artiklar - kr